Saturday, December 4, 2010

Engkaulah Ratu Hatiku...

0 comments

Tiada yang dapat ku gambarkan, buat insan yang membuat aku melihat dunia ini....ketika aku dibelai, kasih sayangmu terindah..kau tersenyum bila melihat diri ini...

Betapa besar pengorbanannya...
Tabahnya dia...
Sabarnya dia...

Ya Allah, panjangkan umurnya...
murahkan rezekinya...
hindarkan daripada anak-anaknya menyakiti dirinya....
Permudahkanlah urusannya....

Hanyalah kasihmu yang aku perlu...
tiada dua untukku bandingkan darimu...
kasih sayangmu tak berbelah bagi...

benar..aku tidak tahu bagaimana untuk ku susun ayat untuk ku bercerita mengenai ibuku, yang biasa ku panggil "mummy", walaupun sudah lama mummy nak kami tukar panggilan itu kepada "ummi". Ibuku bekerja sebagai seorang Ketua Jururawat. Sungguhpun bekerja, tanggungjawab sebagai seorang Ibu tidak pernah terabai...Ibu tak pernah bercerita mengenai apa yang dia rasa, namun dapat kulihat, aku ingin adik-adikku memahami apa yang tersirat di dalam hatinya...ada berapa ketika dia mengadu mengenai pekerjaannya, dia tidak begitu senang... sibuk sangat katanya~ aku faham ia tidak seperti hospital Kunak tempat dia bertugas...General Hospital(Hosp. Likas) sudah tentu lebih sibuk.... Ditambah lagi dengan adik-adikku yang kini meningkat remaja...agak sukar untuk mengendalikan mereka yang punya rasa ingin memberontak, perkataan "kongkong" itu selalu ku dengar...namun buat adikku, kamu akan berterima kasih suatu hari nanti mengapa kamu dikawal sebegitu rupa...

Ibu sudah seperti putus asa untuk mereka, namun naluri seorang Ibu itu tidak pernah lari, orang kata "cakap-cakap" saja tapi tidak juga benar. Mana mungkin seorang Ibu tidak menyayangi anaknya. Ibu selalu mengadu, "Dorang ni masih lagi mahu dicakap, tak pandai lansung mendengar", "semua pun saya yang kena buat, dah la orang penat pulang bekerja"...itu luahan yang biasa ku dengar jika ku pulang ke rumah... Dapat ku buktikan, biarpun luahan itu balik-balik keluar...Ibu tak pernah mengeluh, semua kerja rumah dibuat dengan teliti...

Adik yang seorang banyak alasan jika disuruh, kadang-kadang meninggi suara...aku faham, dia kini sedang mencari identitinya..namun begitu perangainya; aku tahu dia baik orangnya, dia mahukan perhatian, tidak pernah juga dia membantah cakapku, oleh itu setiap permintaan dari anaknya itu tidak pernah dia tidak cuba untuk penuhi kerana dia juga kenal sikap anaknya...

Adik yang seorang lagi...terasa takutnya kongkongan~ buat apa yang dia rasa betul, Internet tempat dia bersembang dengan orang yang kadang-kadang ku takut, takut dia terus lena dibuai mimpi dan lupa realitinya sungguh berbeza...ku amati dari sudut Ibuku, memang benar Ibu seperti "melonggarkan" sesuatu, tapi itu tidak bermakna dia tidak ambil berat...yang pasti Ibu mahukan yang terbaik darimu....

Jika dilihat, aku juga trauma jika memiliki anak-anak yang tidak mahu cuba memahami... memahami betapa peritnya bergelar seorang IBU...Ibu terus dengan tanggungjawabnya yang berbeza; seorang atasan dan juga seorang Ibu...terus melalui hari-hari yang mendatang, leteran itu tempat dia melepaskan tekanannya...aku faham~

Esok ulangtahun Ibu yang ke-46... Hadiah? tidak pernah ku beri...Kek Coklat Lembap yang kubuatkan selalu sahaja penyeri ulangtahunnya...

Teringat akan impiannya...selalu dia ceritakan kepadaku sejak ku dibangku sekolah..."mummy nak sangat ke New Zealand..." InsyaAllah...aku cuba penuhi untuknya...oleh itu ku mohon kepadamu Ya Allah...Panjangkan Usianya..agar dia dapat merasa tuaian itu; anak-anaknya...
menjadi anak yang soleh adalah keutamaan...namun ada satu lagi tempat yang ingin Ibuku pijak suatu hari nanti...

Makkah....

Ibu, sungguh anakmu tidak terdaya buat masa ini... masih lagi bergantung harap kepadamu...
masih lagi memerlukanmu, masih lagi tidak mampu untuk berdiri sendiri....

Tapi bila ku sudah mampu, akan ku balas biarpun itu tidak mampu menggantikan setitik air susu mu...teringat aku seorang Ustaz pernah bercerita, "tingginya darjat ibu itu, kamu tidak mungkin akan dapat menggantikan setitik susu Ibu kamu walaupun kamu mengendongnya tawaf di Makkah..."[lebih kurang begitulah]





0 comments:

Post a Comment